Leergedrag m/v

Ieder kind heeft zijn of haar eigen talenten en bijzonderheden, verschil mag er zijn, graag...

Ieder kind heeft zijn of haar eigen talenten en bijzonderheden, verschil mag er zijn, graag zelfs. In deze blog zoomen we in op de verschillen in leren tussen jongens en meisjes.

Niet zwart-wit

Er is best veel onderzoek gedaan naar het (leer)gedrag van jongens en meisjes. Wat zijn de belangrijkste verschillen? Grofweg leren meisjes door informatie te verzamelen en jongens door te doen. Dit kan gevolgen hebben voor de optimale aanpak van je kind door jou, de pedagogisch medewerkers en/of leerkrachten. Zo moet je jongens bijvoorbeeld de ruimte geven om hun grenzen op te zoeken en te bewegen en meisjes om over hun gevoelens te praten en hen stap voor stap mee te nemen in een denkproces.

Natuurlijk is het niet zo zwart-wit en zijn er meisjes die de leermanieren die jongens toepassen gebruiken en omgekeerd. In onderstaande afbeelding (bron: maakwerkvanonderwijs.nl) staan de leereigenschappen naast elkaar.

Meisjes                                              Jongens

Talig                                                    Ruimtelijk-mathematisch

Stap voor stap                                   Trial and error

Risicomijdend                                    Risicozoekend

Uiten en duiden van emoties          Gericht op beweging

Reproduceren van kennis                Verbanden leggen en synthetiseren      

(Voor)beelden en bronnen              (Voor)beelden en bronnen in codetaal, abstract

realistisch                                      

Samenwerken                                     Alleen werken

Coöperatief                                         Competitief

Lange taken (geen rustmomenten) Korte taken (rustmomenten)

Personen, voorbeelden, tekst,          Personen, voorbeelden, tekst, 

beelden zijn vrouwelijk                      beelden zijn mannelijk

Nieuwsgierig en ondernemend

Hoe haal je nu het beste uit kinderen? Hoogleraar Jelle Jolles vindt dat we ervoor moeten zorgen dat meisjes minder braaf en ondernemend worden door hen uit te dagen. Jongens raken wel wat achter in het onderwijs, maar letterlijk en figuurlijk over hekjes heen springen, doen zij volgens Jolles beter. Ze verleggen hun grenzen makkelijker en zijn geïnteresseerd in nieuwe situaties. Een belangrijke eigenschap voor later. Daarom vindt de hoogleraar dat we niet standaard boos moeten worden als jongens lastig zijn, maar hen feedback moeten geven. Ondernemend en nieuwsgierig zijn is erg belangrijk voor zowel jongens al meisjes. Jongens moeten we meer structuur geven, inspireren en de routes wijzen die zorgen dat ook zij hun talenten kunnen ontwikkelen.

Passend

Hierbij is en blijft het belangrijk om het individuele kind niet uit het oog te verliezen en altijd te kijken naar wat passend is bij hem of haar.

Meer weten?

Bekijk het e-college (https://bit.ly/2rE8bKj)van gedragsdeskundige Lauk Woltring

 

 

Jongens en meisjes Jongens en meisjes