PlusklasCompacten en verrijkenWanneer er bij uw kind sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong of (hoog)begaafdheid, wordt de leerstof aangepast. We volgen hierbij de stappen uit ons plan van aanpak Hoogbegaafdheid. We kijken naar de behoeften van uw kind om zo de leerstof te compacten en verrijken. Compacten wil zeggen dat de basisleerstof ingekort wordt met daarin alleen het aanbod wat nodig is voor uw kind. Verrijken wil zeggen dat uw kind na het basisaanbod gaat verdiepen of verbreden. Dit gebeurt in overleg met ouders en kind.
De PlusklasDe Plusklas bestaat uit een groep kinderen die 1 x per week een dagdeel uit de klas gaan om bij een andere leerkracht of ouders verrijking van de leerstof te krijgen.
Deze kinderen zijn over het algemeen anders lerend en hebben behoefte om uitgedaagd te worden met andere leerstof dan de klassikale leerstof. Dit heeft o.a. tot doel:
Welke eigenschappen hebben deze kinderen over het algemeen?:
Niet elk meer/hoogbegaafd kind ( anders lerend kind) beschikt over alle hierboven genoemde eigenschappen, maar een aantal van deze punten moet toch wel aanwezig zijn.
Wat heeft een anders lerend kind nodig? Denk aan stimuleren van: creativiteit, motivatie, doorzettingsvermogen, samenwerken, werkplanning, zelfstandig werken.
Wanneer zijn de Plusklas-lessen? Gr. 3, 4, en 5: dinsdag van 08.30 uur –10.00 uur o.l.v. Suze Rozendaal en Maaike Visser Gr. 6, 7 en 8: dinsdag van 10.15 tot 12.15 uur o.l.v. Suze Rozendaal en Maaike Visser
Met welke leerstof/materialen werken deze kinderen? Gr. 3, 4 en 5:
Vanaf groep 4 opdrachten uit de Pittige Plustorens (groene Peperopdrachten) Gr.6, 7 en 8:
De Pittige Plustorens werken met: Gesloten opdrachten = werken met opdrachtenwaaiers. Dit zijn b.v. de groene en rode opdrachten boxen. Open opdrachten = werken zonder opdrachtenwaaier. Dit zijn b.v. de gele toolboxen en gele mapjes en het werken met projecten.
Wanneer mag een kind met de Pittige Plustorens werken? Om met de Pittige Plustorens te kunnen werken , moet je:
Plaatsing in Plusklas gebeurt na aanmelding van een leerling door de leerkracht bij de IB-er of tijdens de leerlingbespreking. Het gebeurt altijd in overleg met ouders en kind. De keuze voor plaatsing in de Plusklas kan gebaseerd worden op signalering in de klas of door de uitkomst van een psychodiagnostisch onderzoek. In eerste instantie zal een kind een proefperiode mee draaien in de Plusklas. In de Plusklas krijgen de kinderen 2 keer in het jaar een rapport. Dit wordt toegevoegd aan het klassenrapport.
Wat wordt beoordeeld? Denk aan: creativiteit, motivatie, doelgerichtheid, doorzettingsvermogen, samenwerken, planning, werktempo, presentatie van je werk.
Samenwerking met Develsteincollege Wij doen ook mee aan een project voor (hoog) begaafde kinderen in groep 8 i.s.m. het Develsteincollege. Na de herfstvakantie kunnen (hoog) begaafde kinderen een aantal dagdelen lessen volgen op het Develsteincollege. Hierbij is ruimte voor meer uitdaging en verdieping en zijn er mogelijkheden voor onderzoek. De lessen waaruit gekozen kan worden zijn Science of Latijn/Grieks. De kinderen krijgen ook huiswerk, waaraan ook in de klas op de basisschool gewerkt kan worden. De ouders van de kinderen waarvan de basisschool denkt dat zij voor deze lessen in aanmerking komen, worden door de leerkracht van groep 8 benaderd.
Extra plusaanbod groep 7 en 8 Er wordt voor hoogbegaafde kinderen uit groep 7 en 8 ook nog een plusaanbod vanuit PIT georganiseerd. Het vervoer naar deze plusklas moet door de ouders geregeld worden.
Wilt u meer informatie over de Plusklas en het extra plusaanbod neem dan contact met ons op.
|
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |