KINDCENTRUM DE KIM ..... KWALITEIT
Ouders, kinderen en de inspectie van het onderwijs kunnen het beste beoordelen of een kindcentrum goede kwaliteit biedt. Wij werken er in ieder geval hard aan, om kwaliteit te bieden! Het werken met goede, moderne methoden is één manier om kwaliteit na te streven. Nog belangrijker dan de methoden die we gebruiken, zijn de mensen die er werken. Aan hen vertrouwt u uw kind toe. Zij zorgen ervoor, dat de materialen en de lesboeken zinvol gebruikt worden. De leerkrachten besteden veel tijd aan samenwerking en overleg. Regelmatig wordt er na lestijd vergaderd. Omdat het onderwijs voortdurend in beweging is, wordt er jaarlijks veel aandacht besteed aan scholing. Zo blijven we als team goed op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen. De kwaliteit van een kindcentrum hangt dus vooral af van de mensen die er werken. Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het belangrijk, dat er met toetsen gewerkt wordt. Toetsen geven ons een inzicht in de prestaties en de vorderingen van de kinderen. Elders in deze gids leest u hier meer over. ONTWIKKELING EN BELEID Een aantal factoren bepaalt de kwaliteit. Een belangrijk aspect daarbij is, dat er goed samengewerkt wordt tussen leerkrachten, kinderen, ouders en bestuur. Met elkaar vormen we de bouwstenen voor goede opvang en onderwijs. Het leermateriaal is een belangrijk hulpmiddel. In de eerste plaats moet er natuurlijk een stevige basis aanwezig zijn, waarop gebouwd kan worden. Een basis, waarbij de kinderen veiligheid en warmte krijgen. Zó krijgt een kind zelfvertrouwen en durft het te leren, ook als dat bij bepaalde onderdelen misschien wat minder gemakkelijk gaat. We benaderen de kinderen positief en benadrukken vooral datgene, wat ze goed doen. Natuurlijk is het daarbij belangrijk, dat we ieder kind zoveel mogelijk op eigen niveau en tempo laten werken. Bij dit alles is een duidelijke structuur essentieel. Regels zijn noodzakelijk om deze structuur te bewerkstelligen. We willen een goede sfeer binnen het kindcentrum creëren: een sfeer van openheid, veiligheid en warmte. Daarbij is het noodzakelijk, dat ouders en leerkrachten regelmatig contact hebben met elkaar. Als team vergaderen we met elkaar over allerlei onderwijszaken, om op die manier op één lijn met elkaar te blijven. Nieuwe methoden en werkvormen worden zo uitgebreid met elkaar besproken. TEAMONTWIKKELING Onderwijs is dynamisch, d.w.z. in beweging en natuurlijk aan verandering onderhevig. Veranderingen moeten wel verbeteringen zijn, anders moet je er niet aan beginnen. We proberen steeds, stapje voor stapje, ons onderwijs te verbeteren. Dit houdt in, dat we Vergaderen en studiemomenten volgen over onderwijsinhoudelijke en organisatorische zaken. De vergaderingen zijn regelmatig met het hele team, maar ook op bouwniveau of in specifieke projectgroepen.
TRENDANALYSES / OPBRENGSTGERICHT WERKEN Voor de leiding is het zgn. mesoniveau ook belangrijk. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld: Hoe ontwikkelen de kinderen zich in groep 3 op het gebied van lezen; Waarom is er in groep 4 een afwijkende ontwikkeling (indien dat het geval is); Hoe ontwikkelen de kinderen van groep 6 zich op het gebied van spelling; enz. Hierin zijn mogelijk trends te ontdekken. Daarop wordt met leerkrachten in gesprek gegaan, om de trend om te buigen dan wel te versterken. Ook kunnen conclusies op macroniveau (voor alle groepen) getrokken worden, bijvoorbeeld: Hoe komt het dat de scores van begrijpend lezen achterblijven t.o.v. andere kindcentra van de stichting en …. wat kunnen we er aan doen? Dergelijke conclusies worden getrokken met behulp van een leerlingenadministratiesysteem, dat niet alleen toetsresultaten opslaat, maar ook dwarsverbanden kan leggen en trends signaleert. Het geeft stof voor gesprekken op individueel niveau, parallelniveau (bijvoorbeeld alle groepen 4), bouwniveau, schoolniveau of zelfs op stichtingsniveau. Een uitstekend hulpmiddel daarbij is ons systeem voor leerlingadministratie: Parnassys. Dit programma kan deze analyses grafisch uit de ingevoerde toetsgegevens genereren. Ieder schooljaar gebruiken we trendanalyses om de opbrengsten van ons onderwijs te verbeteren.
|
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |