• Team
  • Kindcentrumraad
  • Ouderraad
  • Kindcentrum Roerdomp
  • Nieuwbouw
  • 4 jaar en naar school
  • Sammie komt kijken
  • PIT
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Onderwijstijden
  • Vakanties
  • Vrij vragen
  • Inspecties
  • SchoolVenstersPO
  • Informatiegids
  • Toppie sport- en kunstcoach
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Sammies
  • Groep 1/2
  • Groep 2/3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Plusklas
  • Agenda
  • Laatste nieuws
  • Downloads

KINDCENTRUM DE KIM ..... KWALITEIT

 

Ouders, kinderen en de inspectie van het onderwijs kunnen het beste beoordelen of een kindcentrum goede kwaliteit biedt.

Wij werken er in ieder geval hard aan, om kwaliteit te bieden!

Het werken met goede, moderne methoden is één manier om kwaliteit na te streven.

Nog belangrijker dan de methoden die we gebruiken, zijn de mensen die er werken.  Aan hen vertrouwt u uw kind toe. Zij zorgen ervoor, dat de materialen en de lesboeken zinvol gebruikt worden.

De leerkrachten besteden veel tijd aan samenwerking en overleg. Regelmatig wordt er na lestijd vergaderd. Omdat het onderwijs voortdurend in beweging is, wordt er jaarlijks veel aandacht besteed aan scholing. Zo blijven we als team goed op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

De kwaliteit van een kindcentrum hangt dus vooral af van de mensen die er werken.

Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen is het belangrijk, dat er  met toetsen gewerkt wordt. Toetsen geven ons een inzicht in de prestaties en de vorderingen van de kinderen.

Elders in deze gids leest u hier meer over.
 

ONTWIKKELING EN BELEID
Om een goede lijn te krijgen in ons beleid, heeft het bestuur – PIT - een programma ontwikkeld waar de uitgangspunten en de planning van het beleid van de stichting en onze kindcentra staan omschreven. Op deze wijze krijgt u inzicht in wat ons beweegt, waar wij rekening mee houden en hoe wij daar vorm en inhoud aan zullen geven. Dit kunt u vinden op www.transparantbeleid.nl

Een aantal factoren bepaalt de kwaliteit. Een belangrijk aspect daarbij is, dat er goed samengewerkt wordt tussen leerkrachten, kinderen, ouders en bestuur.

Met elkaar vormen we de bouwstenen voor goede opvang en onderwijs. Het leermateriaal is een belangrijk hulpmiddel.

In de eerste plaats moet er natuurlijk een stevige basis aanwezig zijn, waarop gebouwd kan worden. Een basis, waarbij de kinderen veiligheid en warmte krijgen. Zó krijgt een kind zelfvertrouwen en durft het te leren, ook als dat bij bepaalde onderdelen misschien wat minder gemakkelijk gaat.

We benaderen de kinderen positief en benadrukken vooral datgene, wat ze goed doen. Natuurlijk is het daarbij belangrijk, dat we ieder kind zoveel mogelijk op eigen niveau en tempo laten werken. Bij dit alles is een duidelijke structuur  essentieel.

Regels zijn noodzakelijk om deze structuur te bewerkstelligen. We willen een goede sfeer binnen het kindcentrum creëren: een sfeer van openheid, veiligheid en warmte.

Daarbij is het noodzakelijk, dat ouders en leerkrachten regelmatig contact hebben met elkaar.

Als team vergaderen we met elkaar over allerlei onderwijszaken, om op die manier op één lijn met elkaar te blijven. Nieuwe methoden en werkvormen worden zo uitgebreid met elkaar besproken.

 

TEAMONTWIKKELING

Onderwijs is dynamisch, d.w.z. in beweging en natuurlijk aan verandering onderhevig. Veranderingen moeten wel verbeteringen zijn, anders moet je er niet aan beginnen. We proberen steeds, stapje voor stapje, ons onderwijs te verbeteren. Dit houdt in, dat we

Vergaderen en studiemomenten volgen over onderwijsinhoudelijke en organisatorische zaken. De vergaderingen zijn regelmatig met het hele team, maar ook op bouwniveau of in specifieke projectgroepen.

 

TRENDANALYSES / OPBRENGSTGERICHT WERKEN
Basisonderwijs wordt gegeven om (leer)resultaten te behalen; natuurlijk ieder kind op zijn / haar niveau. Ieder kind moet daarin gevolgd worden. Is er ontwikkeling of is er bijvoorbeeld sprake van stagnatie? Dit “meten” we met onze methode-gebonden en de methode-onafhankelijke toetsen (CITO). Dit kunnen we het microniveau noemen.

Voor de leiding is het zgn. mesoniveau ook belangrijk. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld: Hoe ontwikkelen de kinderen zich in groep 3 op het gebied van lezen; Waarom is er in groep 4 een afwijkende ontwikkeling (indien dat het geval is); Hoe ontwikkelen de kinderen van groep 6 zich op het gebied van spelling; enz. Hierin zijn mogelijk trends te ontdekken. Daarop wordt met leerkrachten in gesprek gegaan, om de trend om te buigen dan wel te versterken.

Ook kunnen conclusies op macroniveau (voor alle groepen) getrokken worden, bijvoorbeeld: Hoe komt het dat de scores van begrijpend lezen achterblijven  t.o.v. andere kindcentra van de stichting en …. wat kunnen we er aan doen?

Dergelijke conclusies worden getrokken met behulp van een leerlingenadministratiesysteem, dat niet alleen toetsresultaten opslaat, maar ook dwarsverbanden kan leggen en trends signaleert. Het geeft stof voor gesprekken op individueel niveau, parallelniveau (bijvoorbeeld alle groepen 4), bouwniveau, schoolniveau of zelfs op stichtingsniveau.

Een uitstekend hulpmiddel daarbij is ons systeem voor leerlingadministratie: Parnassys. Dit programma kan deze analyses grafisch uit de ingevoerde toetsgegevens genereren. Ieder schooljaar gebruiken we trendanalyses om de opbrengsten van ons onderwijs te verbeteren.

 

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

Roerdompstraat 5

3334 AG Zwijndrecht

T 078 - 820 00 16

info@kim-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Aanmelden/inschrijven

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de informatiegids>

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum de Kim
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud