• Team
  • Kindcentrumraad
  • Ouderraad
  • Kindcentrum Roerdomp
  • Nieuwbouw
  • 4 jaar en naar school
  • Sammie komt kijken
  • PIT
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Onderwijstijden
  • Vakanties
  • Vrij vragen
  • Inspecties
  • SchoolVenstersPO
  • Informatiegids
  • Toppie sport- en kunstcoach
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Sammies
  • Groep 1/2
  • Groep 2/3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Plusklas
  • Agenda
  • Laatste nieuws
  • Downloads

Leerlingvolgsysteem en toetsing

Om de ontwikkeling van kinderen in de gaten te houden maken we o.a. gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. In dit leerlingvolgsysteem staat de sociaal-emotionele ontwikkeling die we in kaart brengen door observaties en vragenlijsten over sociale competenties en het welbevinden van de kinderen.


In groep 1 en 2 werken we met het observatiesysteem Leerlijnen Jonge Kind. Leerkrachten weten precies welke doelen de kinderen al beheersen en aan welke doelen er nog moet worden gewerkt. Dit kunnen doelen zijn op het gebied van taal, rekenen, spel en motoriek. Het werken met deze observatiemethode heeft het afnemen van de Citotoets bij kleuters overbodig gemaakt.

Vanaf groep 3 maken we gebruik van methodetoetsen die laten zien op welke manier de kinderen de stof beheersen die ze gedurende twee of drie weken aangeboden hebben gekregen.
Daarnaast maken we in de groepen 3 t/m 8 gebruik van CITO toetsen die twee keer per jaar worden afgenomen. Dit zijn methode onafhankelijke toetsen die meerdere onderdelen toetsen over een half jaar. Leerkrachten en ouders kunnen zo zien waar nog aan gewerkt kan worden of wat al heel goed gaat.

Al deze onderdelen worden bijgehouden in ParnasSys. Zo krijgen we een goed beeld van de ontwikkeling van elk kind en kunnen we aansluiten op de onderwijsbehoeften van de kinderen.

 

Sociaal emotionele ontwikkeling 

Het welbevinden van onze leerlingen is uitgangspunt van ons handelen. Om goed te kunnen volgen of de leerlingen goed in hun vel zitten, gebruiken we in de groepen 3 t/m 8 de vragenlijst van Kanvas. Deze lijst hoort bij de Kanjertraining en wordt zowel door leerlingen als leerkrachten ingevuld.  

Op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling heeft Leerlijnen Jonge kind ook een goed observatiemodel. Het geeft een goed beeld van het welbevinden van de leerlingen. Daarom gebruiken we in de groepen 1 en 2 deze observatielijst. De observaties worden gebruikt om doelen voor de komende periode te stellen.
Op deze manier zorgen we zowel op cognitief als emotioneel gebied voor een goede doorgaande lijn. 

 

 

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

Roerdompstraat 5

3334 AG Zwijndrecht

T 078 - 820 00 16

info@kim-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Aanmelden/inschrijven

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de informatiegids>

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum de Kim
Inloggen | Ziber Education - Schoolapp vergelijken? | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud