• Team
  • Kindcentrumraad
  • Ouderraad
  • Kindcentrum Roerdomp
  • Nieuwbouw
  • 4 jaar en naar school
  • Sammie komt kijken
  • PIT
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Onderwijstijden
  • Vakanties
  • Vrij vragen
  • Inspecties
  • SchoolVenstersPO
  • Informatiegids
  • Toppie sport- en kunstcoach
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Sammies
  • Groep 1/2
  • Groep 2/3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Plusklas
  • Agenda
  • Laatste nieuws
  • Downloads
overzicht

Kan die van jou dat nog niet?

Vergelijken kan je veel inzichten opleveren, maar het wordt vaak gevolgd door een oordeel...

Vergelijken en oordelen

Gepubliceerd: 19-10-2020

‘Loopt die van jou nog niet los?’ Als ouder krijg je vaak te pas en te onpas commentaar van andere ouders op de ontwikkeling van je kind. Dit kan gaan over lopen, praten, zitten: eigenlijk over alle ontwikkelgebieden. Het begint al zodra je kind in de wieg ligt en kan jarenlang doorgaan.

Plussen en minnen

Door kinderen met elkaar te vergelijken, kunnen ouders ontdekken waar hun kind staat in zijn of haar ontwikkeling. Daarnaast kunnen ze de manier waarop ze hun ouderschap vormgeven, spiegelen aan hoe anderen dat doen. Dat kan veel inzichten opleveren die ouders ook nog eens met elkaar kunnen uitwisselen. Dat komt zowel de ouders als de kinderen ten goede. Maar de medaille heeft ook een keerzijde: vergelijken wordt vaak gevolgd door een oordeel. Het ene kind kan wat voor- of juist achterlopen op een ander kind. Als dat laatste leidt tot opmerkingen zoals ‘praat jouw kind nog niet’ of ‘laat je kind toch eens lekker lopen’, groeit mogelijk de onzekerheid en ontstaan er misschien zorgen.

Uniek

Wat kun je doen als je denkt dat een kind wat achterblijft in zijn of haar ontwikkeling?

- Betreft het een kind van een ander? Geef geen oordeel, maar ga in gesprek. Voorwaarde is wel dat je de ouder(s) goed kent. Als buitenstaander gaat het je niets aan

- Realiseer je dat het gemiddelde kind niet bestaat. Ieder kind is uniek in zijn of haar ontwikkeling. Waar het ene kind snel is met lopen, is het andere kind vlot met praten. Dit wisselt elkaar sterk af. Het ene moment maakt een kind een spurt met rennen en gebeurt er weinig qua taalontwikkeling, het andere moment is een kind bezig met leren tellen of kleuren ontdekken en staat de motorische ontwikkeling even op een laag pitje

- Ben je als ouder onzeker of bezorgd over de ontwikkeling van je kind, vergelijk je kind dan niet met andere kinderen, maar bespreek de voortgang van je kind met een deskundige. Dit kan de arts of verpleegkundige van het consultatiebureau zijn, maar ook de pedagogisch medewerker of de leerkracht van je kind.

Elk kind groeit en bloeit op zijn of haar eigen wijze in zijn of haar eigen tempo. Geef je kind de ruimte en het vertrouwen om zichzelf te zijn en volg vooral je eigen gevoel.

Bron: PIT kinderopvang & onderwijs

Gerelateerde artikelen


24-01-2022 - Jokken of liegen?

Laatste nieuws

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

Roerdompstraat 5

3334 AG Zwijndrecht

T 078 - 820 00 16

info@kim-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Aanmelden/inschrijven

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de informatiegids>

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum de Kim
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud